Els 5 primers passos per començar a innovar a la teva empresa avui

(Post original publicat per l’Ignasi al seu blog d’innovació)

——-

La innovació és transformar amb èxit els teus models de negoci, productes, serveis, processos actuals, sistemes operatius, i / o experiència i valor aportat als teus client , i es tracta d’una opció estratègica per al futur de l’empresa, de qualsevol sector i mida.

Innovar ha deixat de ser terreny de les grans empreses de consum i tecnològiques, així com tampoc és ja propietat de les millors empreses dels països occidentals: segons un estudi dut a terme a nivell internacional per part de la firma de consultoria PWC (a més de 1,700 directors generals), el quartil d’empreses més innovadores prové de sectors que van des de l’automoció a la salut passant pels serveis financers, i de països com Brasil, Holanda, o la Índia .

La innovació és a propLa innovació és cada vegada més “mainstream” , i no obstant això, per experiència, són moltes les empreses que segueixen pensant que la innovació no és per a ells , i menys en el nostre context econòmic actual a Espanya.

Ets dels que vol innovar, però pensa que la seva organització no està preparada, encara?

Et fixes massa en les empreses més innovadores. Canvia el xip. No és important ara arribar a ser la versió en el teu sector de Siemens, Lego, o Google. Ara toca iniciar el camí cap a la innovació. La innovació està molt més a prop del que creus.

 

 

Ara toca començar a innovar. I pots.

 

Per arribar a ser una referència en innovació, llança primer una prova pilot d’una durada d’uns 6 mesos , suficient per:

  • Recopilar idees de valor
  • Crear un primer indici de cultura innovadora
  • Generar participació entre els empleats i involucrar el personal en reptes estratègics
  • Fins i tot arribar a implementar 2-3 iniciatives innovadores (sempre que no parlem de llançament de nous productes i serveis al mercat: no té sentit per a la fase inicial).

Però el més important de tot: servirà per adonar-te que la teva empresa SÍ és creativa, SI està preparada per a la innovació, i SÍ pot competir amb els millors liderant el seu sector a nivell de capacitat d’innovació.

 

Entenc que he de començar a innovar: com ho faig?

Aquests són els 5 passos per començar a innovar avui:

 

1. ENFOCA: Defineix un objectiu,, un repte concret:

5 passos per començar a innovar

Simplifica el procés.Reuneix al teu equip directiu i decideix l’enfocament. Amb un objectiu n’hi ha prou. A mesura que ens hi acostumem, podrem anar afegint complexitat.

Alguns exemples de reptes per a un bon inici són:

  •  Empresa de serveis: com podem millorar l’experiència del client?
  • Empresa de producte: quins serveis complementaris podríem oferir als nostres clients? Com milloraries els nostres productes?
  • Qualsevol tipus d’organització: quins projectes podríem implementar que ens permetessin reduir costos?

També pots crear reptes més creatius: quina nova, petita, acció podríem implantar a l’empresa, tenint com a resultat un alt impacte en positiu? Què podríem copiar d’altres sectors per oferir un millor servei al client?

Però el millor serà que centris el repte en allò que consideres que pot arribar a ser el teu avantatge competitiu sobre la competència, allò pel que et vols diferenciar. ¿Servei? ¿Producte? ¿Eficiència?

 

2. ORGANITZA: decideix qui va a liderar la iniciativa i el grup de persones a involucrar

Equip Tarracolab.cat
  •  El líder de la iniciativa ha de tenir un perfil intraemprenedor:
    • Un gestor de projectes
    • Una persona amb coneixement transversal de l’empresa
    • Una persona creativa
    • Una persona amb visió de negoci
    • Capacitat de posar en marxa nous projectes
    • Un líder
  •  El grup de persones a involucrar és aquell que vols que treballi i generi idees al voltant del teu repte, que per a una etapa inicial, podria ser:
    •  Selecció mulstidisciplinar d’empleats
    • Tot el personal de la companyia

 

3. DESCOBREIX: Porta a terme sessions de brainstorming grupals

Sessió de brainstorming per www.tarracolab.cat

 

Aquesta és l’eina bàsica per a la generació de quantitat i qualitat d’idees. Realitza diverses durant els 6 mesos (per exemple, que cada persona hagi passat per almenys 3 de les sessions al final d’aquest període de temps), i ves canviant la metodologia de creació d’idees (un altre dies parlarem de metodologies), ja que cadascuna et serveix per generar tipologies d’idees diferents. I sobretot: fes que les persones que hi participin, es diverteixin.

 

 

4. COMPARTEIX: Obre les idees a l’opinió de tots els implicats

Les idees s’han de compartir. No hi ha innovació sense obertura, sense col · laboració. L’obertura et permet combinar idees d’altres, obtenir feedback de persones a les que normalment no consultories, identificar nous punts de vista, obtenir informació nova i rellevant per a l’èxit de les idees …

En la fase inicial, aquesta tasca podria ser una combinació de:

Induct_Plataforma Innovació per IDEC-UPF

 

  • Espai físic: el mur de les idees, la sala de la creativitat, … on qualsevol pugui penjar idees
  • Plataforma de gestió de la innovació: va més enllà d’un espai físic, perquè permet recollir comentaris i feedback de tots. És molt més eficaç a nivell de combinar, refinar i millorar idees

No coneixes cap plataforma? Induct és la que necessites per gestionar la innovació d’extrem a extrem.

 

5. ACTUA: les idees sense acció no serveixen de res 

  • Felicita i recompensa : quins premis tens per les millors idees? ¿Per a les persones més participatives?
  • Filtra i selecciona : Quins criteris utilitzes per filtrar? ¿Cost? ¿Temps d’implantació? ¿Valor client?
  • Inicia la implantació de la selecció de les millors idees : posa’t en marxa. Prototipa.Prova. Llança la Beta. Mejórala. Implanta.

 

Res més?

Sí. Els teus esforços no hauran servit de res si t’oblides durant aquests 6 mesos de:

Comunicació de la innovació

  •  Implicar, comunicar de manera freqüent (xarxa social interna, plataforma d’innovació, xarxes socials externes, mailing, fulletons, reunions …):
    • Els objectius
    • L’avanç de les sessions, idees i de la prova pilot en general 
  • Oferir píndoles de coneixement : Iniciatives que s’estiguin duent fora que són d’interès per a la generació de més i millors idees en la teva comunitat d’innovació.
  • Oferir espais de participació i donar poder als participants : deixa’ls veure els teus empleats que els necessites per convertir-te en empresa innovadora, i ofereix-los oportunitats de participació reals, com més millor:
    • Mur d’idees en els passadissos: cada € dia, o cada setmana, l’equip d’innovació les recull i les avalua i comparteix amb Direcció
    • espai online on compartir idees
    • línia directa amb Direcció per compartir idees

 

Ara ja si. Això és tot!

Amb aquests 5 senzills, que no simples, passos, hauràs fet un gran salt cap al desenvolupament de les iniciatives d’innovació recurrent a la teva empresa.

 

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*