Rjukan, Noruega: el poble que es va cansar de la foscor

rjukan4La innovació és possible en qualsevol lloc , i el resultat pot ser tant el Nespresso, com aconseguir llum del sol en un poble que porta a les fosques durant 7 mesos l’any, des que es va fundar fa més de 100 anys.

Rjukan  és un poble Noruec de poc més de 3,000 habitants i més de 100 anys d’història, situat en una vall de les muntanyes Gastatoppen. I s’ha cansat de no tenir sol durant més de la meitat de l’any.

Què han fet per solucionar el repte?

Doncs han decidit instal · lar 13 miralls a dalt de les 2 muntanyes que cobreixen la ciutat, per il · luminar la plaça de l’Ajuntament durant els mesos d’hivern, per un cost total d’aproximadament 600.000 €.

Aquests miralls, aniran rotant durant el dia, per il · luminar la plaça de l’Ajuntament, que és la que serveix per dinamitzar el municipi, on se celebren les festes, on les persones es reuneixen per gaudir del bon temps, per socialitzar.

instal · lant els miralls Es tracta d’una idea a la qual els ciutadans del poble han anat donant voltes des de la seva fundació. Fins avui, s’han realitzat alguns projectes en la línia d’oferir més facilitats d’accés a la llum del sol, com el telefèric que permet als ciutadans del poble accedir a les zones de la muntanya que ofereixen més hores de sol. No obstant això, amb el “Mirror Project”, com li diuen, el sol arriba a la Plaça central sense necessitat de desplaçament. En aquest vídeo ens ho expliquen des de La Vanguardia .

Encara que es tracta del projecte (encara en construcció) de miralls (per il · luminar espais públics) més ambiciós que s’hagi dut a terme fins ara (a nivell de grandària i nombre dels miralls, també de l’àrea que abasta la llum projectada), Noruega no és el primer país a dur a terme una iniciativa d’aquest tipus, atès que miralls semblants existeixen a:

llum plaça central

Algunes lliçons del cas d’avui:

  • Encara pot haver innovació en el sector de la construcció.
  • La innovació de valor és la que anteposa les necessitats del “client”, en aquest cas, els ciutadans.
  • La innovació de valor és la “bottom-up”, és a dir la que ve proposada des de baix. De nou, els ciutadans.
  • La solució a problemes “de tota la vida” o problemes que semblen impossibles (per exemple: “com eliminar el casc dels ciclistes i mantenir-ne el nivell de seguretat? ”), no són qüestió de ciència ficció.
  • Innovació i Administració local no estan renyits (com aspirem a demostrar a Tarracolab!)

Què us ha semblat? ¿Coneixeu algun cas semblant?

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*